Minden amit tudni érdemes a NIS2-ről
Mi az a NIS2?
A NIS2 egy irányelv. Az Európai Unió egy olyan rendelete, amelynek célja a kibervédelem erősítése az Unió területén. A rendelet konkrét szabályokat és követelményeket határoz meg a szervezetek számára annak érdekében, hogy biztosítsák hálózataik és információs rendszereik biztonságát és ellenállóképességét.
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Kire vonatkozik?
Minden olyan vállalkozásra, aki:
- 50 főnél több alkalmazottal rendelkezik
- vagy az éves árbevétele meghaladja a 10M EUR-t
- és beletartozik az alapvető vagy egyéb kritikus szervezet kategóriába
- vagy aki egy NIS2 hatály alá eső szervezetnek a beszállítója
- vagy akire a 2013. évi L. törvény vonatkozik
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Kik tartoznak az alapvető és egyéb kritikus ágazatokba?
Kiemelten kritikus ágazatok (alapvető szervezetek)
- Digitális infrastruktúra szolgáltatók
- Közigazgatásba tartozó vállalatok
- Kihelyezett infókommunikációs technológiai szolgáltatások
- Űripari vállalatok
Egyéb kritikus ágazatok
- Posta és futárszolgáltatások
- Hulladékgazdálkodás
- Vegyszerek előállítása, -gyártása, -forgalmazása
- Élelmiszerek előállítása, -feldolgozása, -forgalmazása
- Meghatározott termékek gyártói
- Digitális szolgáltatások, kutatóhelyek
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Mik a legfontosabb határidők?
- 2024. június 30-ig minden érintett szervezetnek be kell jelentkeznie az SZTFH felé, vala-mint önazonosítást és biztonsági osztályba sorolást kell elvégeznie.
- 2024. október 18-ig el kell végezni a kockázatelemzést, valamint be kell fizetni a NIS2 által meghatározott felügyeleti díjat
- 2024. október 18-tól alkalmazni kell a kötelezően előírt védelmi intézkedéseket
- 2024. december 31-ig szerződni kell egy akkreditált auditor céggel.
- 2025. december 31-ig el kell végezni az első auditot
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Mik most a legfontosabb teendőim?
- A jelentkezés előtt el kell végezni egy hatáselemzést, amelyik besorolja a cégünket az alap-, a jelentős- vagy a magas biztonsági osztályba. (A rendelet 2. pontja)
- Meg kell határozni az eltéreseket (A rendelet 3. pontja)
- Meg kell nevezni a helyesbítő védelmi intézkedéseket (A rendelet 4. pontja)
- Kockázatelemzést kell végezni (A rendelet 5. pontja)
- Meg kell kezdeni a kockázat kezelést
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Miért fontos, hogy melyik biztonsági osztályban van a cégünk?
- A védelmi intézkedések értékelése során 20 témakörben összesen 913 követelménynek kell megfelelni.
- A biztonsági osztályba sorolás határozza meg, hogy ebből mennyi érinti a mi cégünket.
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Mi az, amit még kötelezően előír a NIS2 a cégünknek?
- Ellenőriznünk kell beszállítóink kibervédelmi gyakorlatait
- Oktatni kell alkalmazottjainkat a kibervédelemről
- Javítani kell IT biztonságunkat
- Meghatározott időn belül jelenteni kell az incidenseket
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Milyen szankciók lehetségesek, ha valamit nem végzünk el?
- Az alapvető szervezet legalább 10M EUR vagy az éves forgalom 2%-nak megfelelő bír-sággal sújtható.
- Az egyéb szervezet legalább 7M EUR vagy az éves forgalom 1,4%-nak megfelelő bírság-gal sújtható.
- Az SZTFH-nak lehetősége lesz a céget vagy annak vezetőjét eltiltani a tevékenysége végzésétől.
További kérdésem van, visszahívást kérek.
Mi az, amiben a DIGITAL Kft. segíteni tud a cégünknek?
A Digital Kft. vállalja a teljes auditra való felkészítést, úgy mint:
- Nyilvántartásba vételi támogatást
- Hatáselemzés, felmérés elkészítését
- Javaslattételt a teendőkről
- Kockázatelemzést a törvény által elvárt módszertannal és formátumban
- Kérelem elkészítését a besorolási szint változtatáshoz
- A felkészüléshez szükséges teendők támogatását mind a 20 témakörben
- Szabályzatok megírását, módosítását
- Szoftver vagy eszközbeszerzés támogatását
- Folyamatok kialakítását, fejlesztését
- Intézkedési tervek létrehozását
- Kompenzációs kontrollok kialakítását
- Az audit során helyszíni tanácsadást, támogatást
További kérdésem van, visszahívást kérek.
[*] A JELENTKEZEM gomb megnyomása után meg kell adni néhány személyes adatot (név, cégnév, tele-fonszám, e-mail cím) melyet a DIGITAL Kft. bizalmasan kezel és nem használja fel további kampányokban. A kapcsolatfelvételkor — néhány egyszerű tisztázó kérdést követően — a DIGITAL Kft. felméri, hogy mi az igény, tud-e abban segítséget adni és a Jelentkezővel közösen kidolgoznak egy megoldást. Természetesen a Jelentkező vagy a DIGITAL Kft. is dönthet úgy, hogy nem lesz közös munka. Ebben az esetben a DIGITAL Kft. törli a Jelentkező korábban megadott adatait.

